Gratis eBook homeopathie

Gezonde voeding

Wat is eigenlijk gezonde voeding? Er bestaan zoveel verschillende verhalen en ze lijken elkaar soms tegen te spreken.
Wat mij betreft is voeding NATUURLIJK en daarmee bedoel ik onbewerkt, zoals moeder natuur het bedoelt heeft.
Zonder allerlei toevoegingen, conserveermiddelen etc.

Verder moet voeding niet belastend zijn voor jouw lichaam. Van oorsprong is ons lichaam niet gewend aan granen.
Het dieet van de mens uit het stenen tijdperk bestond bijvoorbeeld voornamelijk uit eiwitten en vetten,
met een aanvulling van vruchten. Tegenwoordig bestaat ons dieet echter uit voornamelijk complexe suikers
uit o.a. granen en geraffineerde suikers zoals uit kristalsuiker. De zet-melen uit granen worden in de darmen
omgevormd tot suikers die vervolgens in het bloed terechtkomen. Hier zorgen ze voor een hoog bloedsuikergehalte.
De alvleesklier reageert hierop door veel insuline aan te maken. Insuline is een hormoon dat er voor zorgt dat de
suiker uit het bloed opgenomen wordt. Doordat de hoeveelheid suiker echter zo hoog is zal een groot deel van deze
suikers niet verbrand worden maar worden omgezet naar vet om opgeslagen te worden.
Dit vet zet zich vooral af rond de buik (zwembandjes) en de dijen. Het houdt echter nog niet op. Er wordt teveel
insuline aangemaakt waardoor het bloedsuikerniveau te sterk daalt tot een te lage, kritieke waarde. Dan spreek je van een hypo. Dat geeft een heel naar gevoel van zwakte, beven, zweten. Tijdens zo’n hypo krijgen de hersenen niet voldoende energie en daalt de hersenactiviteit soms zelfs tot 20%. Om het bloedsuikerniveau toch weer omhoog te
krijgen trekt het lichaam aan de noodrem. Er wordt adrenaline gemaakt om suiker vrij te maken uit o.a. de lever.
Deze stof roept een reactie op in het lichaam van Vecht of Vlucht en dat gaat gepaard met die vervelende gevoelens zoals nervositeit, irritaties, uitputting, hoofdpijn en ga zo maar door. Door de lage bloedsuikerwaarden krijg je het gevoel alsof je honger hebt. Het gevolg is dat je gaat snacken. Vaak bevatten die snacks weer heel veel suikers waardoor de hele cyclus
weer opnieuw begint. Dat gaat zo de hele tijd door. Na verloop van tijd raakt het lichaam gewend aan de grote hoeveelheden insuline waardoor het bloedsuikerniveau niet snel genoeg meer daalt en dat de alvleesklier constant insuline blijft produceren. Uitputting is het gevolg met uiteindelijk orgaanschade. De alvleesklier werkt steeds minder. Waar moet je dus op letten
als je jouw voeding gezond wilt samenstellen?

1.Geen geraffineerde suikers
2.Zo min mogelijk granen (brood, broodjes etc)
3.Voor diabetespatiënten geen aardappelen, anders met mate
4.Geen rijst of pasta voor diabetespatiënten, anders met mate
5.Kies voor gezonde vetten om in te bakken (olijfolie, roomboter, kokosolie)
  gebruik geen margarines of andere kant en klare bak-producten.
6.Gebruik voldoende eiwitten
7.Zorg voor veel vezels in de vorm van veel groente.

Nog een aantal handige tips:

-Yoghurt in combinatie met een stukje vers fruit zorgt ervoor dat de suikers uit het fruit
 minder snel in het bloed komen. Gebruik liever naturel yoghurt en voeg daar zelf wat
- vers fruit aan toe in plaats van een kant en klare variant “met fruit”. Daar zit meestal
  maar relatief weinig echt fruit in en veel chemische toevoegingen, en dat is echt niet nodig.
-Als je een zoete smaak wilt hebben gebruik dan kokosbloesemsuiker of stevia. Ook
 gedroogde abrikozen kun je hiervoor goed gebruiken.
-Gezonde tussendoortjes: snoeptomaatje, kaasblokje, een gekookt ei, of zelfgemaakte
 ontbijtkoek op basis van amandelmeel

Enkele weetjes:

Wist jij dat suiker zorgt voor een snelle veroudering van de huid? Door teveel suiker in het
bloed ontstaat er crosslinking, dit wil zeggen dat de suikermoleculen een reactie aangaan
met andere weefsels, bijvoorbeeld in de huid zorgt suiker ervoor dat de collagene-vezels
meer samenplakken waardoor ze hun soepelheid verliezen, resultaat rimpelvorming en een
stugge huid. Ook de bloedvaten worden zo minder flexibel waardoor er makkelijk schade kan
ontstaan aan hart en vaten.

Wist jij dat vet eten helemaal niet zorgt dat je dikker wordt? Je wordt juist dik door het eten
van koolhydraten vanwege de insulineproductie die dat veroorzaakt. Insuline zorgt er tevens
voor dat vetten worden opgeslagen in plaats van verbrand (gebruikt) te worden.

Wist jij dat het eten van eieren helemaal niet nadelig is voor je cholesterol? Onderzoek heeft
aangetoond dat de mensen die het meeste cholesterol houdende en vet bevattende voedsel
aten het meest energie, en het minst zwaar waren. Ook de cholesterolwaarden van het bloed
waren het laagst. Natuurlijk moet je wel kiezen voor de gezonde vetten.

Wist jij dat het cholesterol gunstig wordt beïnvloed door het gebruik van omega 3 supplementen?

Wist jij dat een vetarm dieet juist gevaarlijk is omdat het lichaam dan namelijk spierweefsel
gaat verbranden ter compensatie. (het hart is ook een spier)

Wijst jij dat melk drinken hetzelfde is als zout water drinken voor de dorst? Een onderzoek onder
121 duizend verpleegsters had het opmerkelijke resultaat dat de vrouwen die twee
glazen of meer melk dronken 45% meer kans op een gebroken heup hadden in vergelijking
met de vrouwen die één glas of minder dronken.